Drie redenen om 10 december naar Close-up te komen
De hoorn is een van de mooiste instrumenten van het orkest – tijd om het beter te leren kennen! José Sogorb Jover laat de veelzijdigheid van zijn instrument horen aan de hand van een breed palet aan negentiende-eeuwse kamermuziek. Drie redenen om dit concert niet te missen!
1. José Sogorb Jover brengt Beethovens Sonate opus 17 tot leven op de natuurhoorn, een instrument zonder ventielen, waarvoor Beethoven oorspronkelijk dit meesterwerk schreef. Deze klinkt wezenlijk anders dan de hoornklank die we nu kennen; intiem en ongepolijst.
2. Samen met collega’s uit het Concertgebouworkest speelt Sogorb Jover het zelden te horen Kwintet in D van Vaughan Williams voor hoorn, clarinet, piano, viool en cello. Dat Vaughan Williams zich liet inspireren door Brahms hoor je duidelijk in het Andantino waar overduidelijk een toespeling in zit naar Brahms Vierde symfonie. Energieke lyriek en gedoseerde melancholie voeren de boventoon.
3. Het hele programma blinkt uit in een diversiteit aan bekoorlijke werken en diverse stijlen. Naast de werken van Beethoven en Vaughan Williams klinken ook minder bekende namen: ontdek de muziek van componerende hoornisten Frédéric Duvernoy en Franz (de vader van Richard) Strauss, een stemmige nocturne van Friedrich Wilhelm Voigt en een inventief trio van Carl Reinecke. U hoort de hoorn op z’n best en in al z’n diversiteit!